line line line

Kuidas Vietnamis äri teha: soomlased viisid Saku Kissi Vietnami turule

Herdis Pärn 
Aasia Uuringute Koda Eestis
Tallinna Ülikool
3.12.2015

Vietnam, nagu mitmed teised Kagu-Aasia riigid on kiiresti areneva majandusega. Majanduskasv on alates 2000. aastate algusest püsinud suhtelisest stabiilsena, kasvades keskmiselt 6,4% aastas.  2015. aasta esimesel poolel kasvas SKP 6,3% ja Maailmapank on nimetanud Vietnamit kiire arengu edulooks.  Kui 1986. aastal, enne Doi Moi reforme oli per capita sissetulek Vietnamis u. 100 USA dollarit, siis 2014. aasta lõpuks oli see üle 2000. Täielikus vaesuses elab täna ainult 3% kogu rahvastikust ning keskklass kasvab silmnähtavalt. Need on ka põhjused, miks perekond Karjalainen otsustas Vietnamis oma äri püsti panna.

Robert Karjalainen

Robert Karjalainen

Claudio Karjalainen

Claudio Karjalainen

Toovad maale, pakuvad konsultatsiooni
Claudio ja Robert Karjalainen on vennad, kes elavad Vietnamis.  Nende vanemad kolisid Vietnami, Ho Chi Minhi linna 2009. aastal, kuid alates 2013. aastast on nad tagasi kodus Soomes. Pojad aga jäid, Claudio elab Vietnamis alates aastast 2012.aastast ning Robert, kes on käinud vahepeal kaks korda Vietnamis Soome Kaubanduskojas praktikal, kolis alaliselt Vietnami 7 kuud tagasi.

Karjalaineni perekonnal on kohapeal kaks ettevõtet. Esimene, Dasiak Export, vahendab Skandinaavia ja Baltikumi kaubamärke. Robert kommenteerib ettevõtte tegevust: “Kui näeme tootel potentsiaali, võtame me tootjatega ühendust ja arutame partnerluse võimalusi.” Nende teine ettevõte FinnSEA pakub aga konsultatsiooniteenust firmadele, kes plaanivad Vietnami turule siseneda.

Saku siidrit hakkas Vietnamisse importima Robert käesoleva aasta juunis, kui esimesed neli alust kohale jõudsid. Kiss on ainult üks mitmest kaubamärgist, mida vennad Vietnamisse impordivad, aga seni ainuke Eestist. Kuigi Saku Kissi kampaaniaga tehti algust alles möödunud suvel, on juba tekkinud nõudlus toote järele. Tänaseks on jõudnud kohale ka uus laadung, terve konteineri täis nelja erinevat sorti siidrit. Peamiseks Kiss siidri sihtrühmaks peab Robert noori vanuses 18-25 ning tooteid müüakse juba mitmes jaeketis ja erinevates restoranides-kohvikutes Ho Chi Minhi linnas.  Robert nendib: „Arvestades sellega, et alles 6 kuud tagasi oli Kiss siider Ho Chi Minhis täiesti tundmatu bränd, oleme me praeguste müügitulemustega väga rahul”.  Kuid  vennad ei plaani senisaavutatuga piirduda, juba tehakse samme laienemiseks.  „Järgmiseks suveks on planeeritud jõuda pealinna Hanoisse ning sealt edasi ikka linn linna järel,” kommenteerib Claudio.

Kiss Cider Saigon Outcast (2)

Rahvaarv kasvab, inimesed saavad rikkamaks
Vietnami rahvaarv on 2014. aasta andmete kohaselt 90,73 miljonit ja kasvab jõudsalt ning riigi demograafiline struktuur on noor. Kuigi Vietnam on Maailmapanga andmetel äritegemise alustamise lihtsuselt alles 125. kohal, siis iga aastaga muutuvad sealsed seadused ja bürokraatia lihtsamaks. Samal ajal on turg veel täimata, kasvab keskklass ja sellega koos ka ostujõud. Aastaks 2020 peaks keskklass ja rikkam klass kahekordistuma ning prognooside kohaselt on kuus enam kui 715 USA dollarit teenivaid inimesi üle 30 miljoni. Tootmine on suuresti kolinud Hiinast Vietnami ning Vietnamist on saamas Aasia tootmiskeskus. Siiski tuleb Vietnamis äri tehes arvestada päris mitme olulise faktoriga.

Esiteks, praeguses hetkel on Vietnamis veel päris palju keerulisi seadusi ja regulatsioone. „Äritegemise võimalikkus oleneb suuresti ettevõtte fookusest, sest on valdkondi, kus välisettevõtetel on jätkuvalt keelatud osaleda,” mainib Robert. „Samas on see kõik muutumas, sest riik töötab pidevalt selle nimel, et välisinvesteeringuid suurendada. Välisettevõtted ja kaubamärgid on väga oodatud.”

Teiseks, Vietnami turg on vägagi erinev Euroopa omast. Tunda tuleb kohaliku kultuuri ja tavasid. Näiteks tuleb arvesse võtta, et kui Eesti ja Soome on individualistlikud ühiskonnad, siis Vietnami puhul on tegemist kollektivistliku ühiskonnaga.

„Kindlasti tuleb arvestada sellega, et asjad võtavad kauem aega kui Euroopas ning ettevõtte registreerimine ja muud toimingud on keerulisemad.” Robert mainib ka, et nemad said oma ettevõtte tööle kohaliku partneri ja advokaadi  abil 3 nädalaga. Advokaadi palkamist ja kohaliku partneri leidmist soovitavad Claudio ja Robert ka teistele firmadele.

Vennad Claudio ja Robert soovitavad Vietnamit  kui potentsiaalset riiki kuhu laieneda, aga kindlasti tuleb olla kannatlik ning oluline on teha ära kodutöö –näiteks turuuuringud, uurida riigi kultuurilise tausta ja töökultuuri kohta. Kaks peamist sektorit, mida nad Eesti ettevõtjatele soovitavad on IT ja tootmine. Vietnam on keeruline turg, kuid potentsiaali on palju.

LUGEMISSOOVITUSED:

Info Vietnami kohta: Maailmapank
Info Vietnami kohta: ÜRO
Äritegemise kohta: Doing Business in Vietnam
Euroopa Kaubanduskoda Vietnamis
Dasiak Export
Kiss Cider Facebook’i lehekülg
Saku Õlletehas sai tellimused Hongkongist, Singapurist ja Nepaalist

Artikkel ilmus esmakordselt Kaubandus-Tööstuskoja ajakirjas “Teataja” (November 2015)